
Школа соціального підприємництва в Одесі: як це було
8-12 липня в Impact Hub Odessa пройшла Школа для соціальних підприємців у рамках проєкту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу”». Над розробкою та проведенням працювала програмна команда Impact Hub Odessa. У роботі з подібними форматами ми маємо три важливих етапи:
- - дизайн програми (події);
- - проведення;
- - формування спільноти.
Під час дизайну цьогорічної школи ми відштовхувалися від принципу: «Globally connected, locally rooted», — що сповідується у нетворку Impact Hub по всьому світі. Цей принцип наголошує, що соціальний бізнес має базуватися на глобальних викликах (чи трендах), але враховувати локальний контекст (реалії).
Глобальний виклик, який ми взяли за основу — це VUCA-світ, у якому ми зараз з вами живемо (нестабільний, невизначений, складний і неоднозначний/ volatility, uncertainty, complexity і ambiguity). Ми вибудували програму таким чином, що учасники мали тематично полярні тренінги: особиста мотивація — бізнес-модель, фінанси — соціальний вплив, маркетингова стратегія — акціонізм. На нашу думку, це демонструє складність та неоднозначність світу, формує простір, де в безпеці можна міркувати та ділитися внутрішніми конфліктами (адже термін «соціальне підприємництво» — сам по собі конфліктний, дуальний).

Щодо локального заземлення, найпростіший спосіб це зробити — приділяти мінімум часу теорії, максимум — впровадженню теоретичного матеріалу в проєкти учасників. Наприклад, не розповідати про бізнес-модель, а розробити її. Саме цим ми і займалися.
Наступний етап — це проведення. Наявність програми не вирішує в повній мірі навчання (інакше це захід ради заходу). Потрібно тримати руку на пульсі та реагувати рефлексіями, змінами у розкладі, бесідами чи warm up-ами. Протягом Школи наші учасники сходили на екскурсію соціальними підприємництвами міста, взяли участь у локальній екологічній акції, рефлексували у великому колі на галявині парку Шевченка. Всі ці начебто «атмосферні» події такі ж важливі, як і тренінги та практичні завдання. Оскільки вони направлені на формування особистих якостей соціальних підприємців (на відміну від бізнес-навичок).

Останній крок — лише формально останній. За своєю суттю, це формування спільноти (якщо це перший захід для цієї цільової аудиторії). У випадку Impact Hub Odessa, який працює з соціальними проєктами та підприємництвами вже шостий рік, це залучення учасників Школи до вже існуючої спільноти онлайн та офлайн способами. Над чим зараз програмна команда і працює.
Оскільки ми мали велику кількість заявок до Школи, але не могли запросити всіх, комунікаційна команда розробила брошуру з цитатами та тезами з тренінгів. Ви можете завантажити цю брошуру та розповсюджувати серед свого нетворку.

Проєкт «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу”» втілює консорціум із восьми організацій громадянського суспільства України, Литви та Латвії за фінансової підтримки Європейського Союзу. Термін реалізації: березень 2018 – серпень 2020 рр.
Це наймасштабніший проєкт підтримки соціального підприємництва в Україні. Він має чотири основні напрямки:
- - розвиток професійного потенціалу соціальних підприємців;
- - формування суспільної думки про соціальне підприємництво як інноваційний механізм вирішення економічних соціальних проблем водночас;
- - побудова екосистеми для розвитку соціального бізнесу (освіта, консультаційна підтримка);
- - сприяння законодавчим змінам, які стимулюють розвиток соціального підприємництва.
Партнери: Благодійна організація «Український форум благодійників», Міжнародний благодійний фонд "Імпакт Хаб Одеса", Громадська організація SILab Ukraine, Фонд "Професійний розвиток Запоріжжя", Фонд "Професійний розвиток Харкова", Фонд "Професійний розвиток" (Кривий Ріг), "NewDoor" (Латвія), Startup division (Литва).

Проєкт втілюється у співпраці з: Міністерством економічного розвитку та торгівлі України, Міністерством молоді та спорту України, компанією Civitta, креативним простором «Часопис», Школою соціальної роботи НаУКМА та Інститутом лідерства та управління УКУ.
Методичка за мотивами Школи соціального підприємництва в Одесі
Єлена Підопригора
Координаторка Школи
Лідерка програмної команди
Impact Hub Odessa